14 listopada w siedzibie zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowę na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Zadanie zrealizuje konsorcjum firm PBDiM KOBYLARNIA oraz MIRBUD S.A.
Chodzi o budowę 22-kilometrowego odcinka jezdni południowej od węzła Żary Wschód w stronę Wrocławia. Jest to jeden z etapów przebudowy drogi krajowej nr 18 do standardów sieci drogowej o parametrach autostrady. To już drugi etap inwestycji, poprzednio wybudowano jezdnię północną.
W zakres zadania wchodzi realizacja robót budowlanych na południowej jezdni DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary oraz budowa obiektów inżynierskich, takich jak trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą. Wartość zadania przekracza 250 milionów złotych. Zrealizuje je konsorcjum firm PBDiM KOBYLARNIA S.A. (lider) oraz MIRBUD S.A. (partner). Umowę na realizację inwestycji ze strony konsorcjum podpisał prezes PBDiM KOBYLARNIA Andrzej Ładyński. Zakończenie prac planowane jest na II połowę 2022 roku.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym, łączącym Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Jest ona zaliczana do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym, ponieważ łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Przed II wojną światową w śladzie tej drogi biegła niemiecka autostrada Berlin – Wrocław.
