Strategia podatkowa

Informacja o realizowanej w roku 2022 strategii podatkowej przez Mirbud S.A. („MIRBUD” lub „Spółka”) została sporządzona i podana do publicznej wiadomości na podstawie art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2021.1800 tj.; dalej: „ustawa o CIT”).

Zasady dotyczące zarządzania obszarem podatkowym w Spółce

MIRBUD S.A., będąca spółką dominującą Grupy MIRBUD, działa w zakresie generalnego wykonawstwa we wszystkich segmentach budownictwa. Spółka prowadzi działalność na szeroką skalę na rynku krajowym. Spółka stając na czele Grupy wyznacza i stosuje standardy działalności oraz zarządza funkcją podatkową w sposób profesjonalny i zorganizowany, właściwy dla podmiotów działających w analogicznej skali.

Spółka, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2008 roku, charakteryzuje się wysokim poziomem transparentności co do prowadzonej przez siebie działalności. MIRBUD, stojąc na czele Grupy wyznacza standardy zarządzania funkcją podatkową oraz posiada rolę decyzyjną co do podejmowanych w Grupie działań, w tym istotnych z punktu widzenia rozliczeń podatkowych.

Prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza jest wynikiem przyjętej strategii biznesowej, która jest zgodna z polskim, jak również międzynarodowym prawem (w tym z prawem podatkowym). 

Spółka, jako podmiot posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, świadoma jest ciążących na niej obowiązków podatkowych i podchodzi do ich realizacji z należytą odpowiedzialnością.

MIRBUD wywiązuje się z postanowionego sobie celu, jakim jest bieżące oraz cykliczne wywiązywanie się z obowiązków podatkowych z zachowaniem ustawowych terminów oraz w sposób zgodny z przepisami prawa. 

Dodatkowo, w prowadzonej działalności gospodarczej, MIRBUD nie podejmuje działań, które mogłyby zostać uznane za sprzeczne z ustawami podatkowymi oraz intencją ustawodawcy, a Zarząd oraz kierownictwo Spółki czuwa nad tym, by sprawy podatkowe MIRBUD traktowane były z jak najwyższą starannością poprzez promowanie wewnątrz organizacji podejścia opartego na uczciwości w zakresie wywiązywania się z obowiązków podatkowych. 

Jednocześnie, Spółka opracowała procedurę obejmującą podział obowiązków związany z wykonywaniem funkcji podatkowej w tym m.in. raportowanie schematów podatkowych. 

Poza wskazanym powyżej podejściem do kwestii podatkowych, Spółka kieruje się następującymi kluczowymi zasadami:  

  1. Zgodność z przepisami prawa – mając na uwadze, że Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, przy realizacji zadań podatnika i płatnika dąży ona do tego, aby jej działania były zgodne z przepisami.
  2. Transparentność i otwartość na komunikację z przedstawicielami administracji podatkowej oraz interesariuszy, jak również opinii publicznej – zasada ta ma szczególne znaczenie w związku z faktem, że Spółka stanowi podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
  3. Należyta staranność i zaangażowanie specjalistycznej kadry pracowników – Spółka dąży do tego, aby zarządzanie ryzykiem podatkowym było realizowane mając na uwadze powyższe wartości oraz przy uwzględnieniu charakteru i specyfiki prowadzonej przez siebie działalności, a w przypadkach wątpliwych, Spółka korzysta ze wsparcia zewnętrznych doradców podatkowych oraz stosuje się do ich rekomendacji. 
  4. W ramach Spółki wypracowane zostały praktyczne zasady i mechanizmy (w tym raportowanie schematów podatkowych), umożliwiające prawidłowe wykonywanie obowiązków podatkowych ujęte w strategii podatkowej. 

Realizowanie strategii podatkowej w roku podatkowym 2022

W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r., Spółka realizowała strategię podatkową w następujących obszarach:

1. Procedury i procesy dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych – art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT

W Spółce funkcjonuje strategia podatkowa obejmująca procedury i procesy umożliwiające prawidłowe wykonywanie obowiązków podatkowych oraz podział obowiązków w tym zakresie. W szczególności, w ramach strategii podatkowej MIRBUD: 

  • zostały ujednolicone oraz uzgodnione zasady postępowania z poszczególnymi obszarami podatkowymi m.in. raportowanie schematów podatkowych; 
  • uregulowano nadzór i realizacja konkretnych funkcji podatkowych została przypisana do poszczególnych pracowników Spółki w ramach odpowiedzialności służbowych; 
  • wprowadzono wewnątrz organizacji zasadę, że istnieje co najmniej dwustopniowa weryfikacja prawidłowości rozliczeń podatkowych; 
  • Spółka przewidziała możliwość (z której w roku 2022 korzystała) korzystania ze wsparcia zewnętrznych firm doradczych oraz stosuje się do ich rekomendacji;
  • przewidziano szkolenia i zasady zapewniające odpowiednie przygotowanie merytoryczne osób odpowiedzialnych za sprawy podatkowe.


2.    Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej – art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o CIT

W 2022 r. Spółka nie skorzystała z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej – w tym przede wszystkim nie była stroną umowy o współdziałanie z Szefem KAS.

Spółka współpracuje z organami skarbowymi, jak również była w bieżącym kontakcie ze swoim opiekunem i osobami reprezentującymi urząd skarbowy właściwy dla Spółki.  

3.    Realizowanie obowiązków podatkowych - art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT

Realizacja obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nałożonych przez przepisy prawa była dokonywana przez Spółkę terminowo. Spółka jest w Polsce podatnikiem w szczególności podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

4.    Liczba przekazanych informacji o schematach podatkowych - art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT

W 2022 r. MIRBUD nie przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2021.1540 t.j.; dalej: „Ordynacja podatkowa”). W MIRBUD obowiązuje procedura dot. raportowania schematów podatkowych i zapobiegająca uchylaniu się od raportowania schematów podatkowych.

5.    Transakcje z podmiotami powiązanymi - art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT

W 2022 r. MIRBUD S.A.  realizowała transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekraczała 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej. 

W 2022 roku Spółka dokonywała następujących transakcji z podmiotami powiązanymi:
a)    Sprzedaż usług budowlanych na rzecz JHM Development S.A. oraz Kobylarnia S.A.;
b)    Zakup usług budowlanych od Kobylarnia S.A.;
c)     Udzielenie poręczeń na rzecz różnych spółek z Grupy: JHM Development S.A, JHM 1 sp. z o.o. w likwidacji, Marywilska 44 sp. z o.o., Kobylarnia S.A.;
d)    Otrzymanie poręczeń od różnych spółek z Grupy: Kobylarnia S.A., Marywilska 44 sp. z o.o., JHM    Development S.A.; 
e)    Udzielenie gwarancji na rzecz Kobylarnia S.A.;
f)  Wynajem środków transportu na rzecz JHM Development S.A., Marywilska 44 sp. z o.o. oraz Kobylarnia S.A. oraz sprzedaż usług transportowych na rzecz Kobylarnia S.A.;
g)    Najem lokali oraz zakup innych usług tj. zastępczego usunięcia usterek i refaktury kosztów od JHM Development S.A.; 
h)    Sprzedaż reklam na rzecz JHM Development S.A., Marywilska 44 sp. z o.o. oraz Kobylarnia S.A.;
i)    Sprzedaż materiałów na rzecz Kobylarnia S.A..

6.    Planowane lub podejmowane działania restrukturyzacyjne - art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy o CIT

W związku z podjętymi w ramach Grupy MIRBUD decyzjami biznesowymi odnośnie prowadzonej przez Grupę działalności, z dniem 01 lutego 2022 roku została podjęta decyzja o rozwiązaniu i postawieniu w stan likwidacji Spółki JHM 2 sp. z o.o. Spółka od dnia 01 lutego 2022 roku nosiła nazwę JHM 2 sp. z o. o. w likwidacji. Czynności likwidacyjne zostały zakończone dnia 30 czerwca 2022 roku. . Postanowieniem Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 22 listopada 2022 roku Spółka JHM 2 sp. z o.o. w likwidacji została wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego. 

Z dniem 01 lipca 2022 roku została podjęta decyzja o rozwiązaniu i postawieniu w stan likwidacji Spółki JHM 1 sp. z o. o., która od dnia 01 lipca 2022 roku nosiła nazwę JHM 1 sp. z o.o. w likwidacji. Na dzień 31 grudnia 2022 roku czynności likwidacyjne nie zostały zakończone. 

Powyższe działania były kontynuacją rozpoczętego w roku 2020 procesu reorganizacji Grupy MIRBUD, którego celem było uproszczenie struktury Grupy, jak również usprawnienie jej procesów biznesowych.

7.    Interpretacje ogólne - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o CIT

W 2022 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

 

 

8.    Interpretacje indywidualne - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o CIT

W 2022 r. Spółka nie składała wniosków o uzyskanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej.


9.    Wiążąca informacja stawkowa - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o CIT

W 2022 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.685 t.j.).

10.    Wiążąca informacja akcyzowa - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. d ustawy o CIT

W 2022 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2020.722 t.j.).

11.    Rozliczenia podatkowe w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową - art. 27c ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT

W 2022 r. MIRBUD nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i art. 23v ust. 2 ustawy z 16 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021.1128 t.j.) oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.

 

Informacja o realizowanej w roku 2021 strategii podatkowej przez Mirbud S.A. („Mirbud” lub „Spółka”) została sporządzona i podana do publicznej wiadomości na podstawie art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2021.1800 tj.; dalej: „ustawa o CIT”).

Zasady dotyczące zarządzania obszarem podatkowym w Spółce

Mirbud, będąca spółką dominującą Grupy Mirbud, działa w zakresie generalnego wykonawstwa we wszystkich segmentach budownictwa. Spółka prowadzi działalność na szeroką skalę na rynku krajowym. Spółka stając na czele Grupy wyznacza i stosuje standardy działalności oraz zarządza funkcją podatkową w sposób profesjonalny i zorganizowany, właściwy dla podmiotów działających w analogicznej skali.

Spółka, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2008 roku, charakteryzuje się wysokim poziomem transparentności co do prowadzonej przez siebie działalności. Mirbud stojąc na czele Grupy wyznacza standardy zarządzania funkcją podatkową oraz posiada rolę decyzyjną co do podejmowanych w Grupie działań, w tym istotnych z punktu widzenia rozliczeń podatkowych.

Prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza jest wynikiem przyjętej strategii biznesowej, która jest zgodna z polskim, jak również międzynarodowym prawem (w tym z prawem podatkowym). 

Spółka, jako podmiot posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, świadoma jest ciążących na niej obowiązków podatkowych i podchodzi do ich realizacji z należytą odpowiedzialnością.

Mirbud wywiązuje się z postanowionego sobie celu, jakim jest bieżące oraz cykliczne wywiązywanie się z obowiązków podatkowych z zachowaniem ustawowych terminów oraz w sposób zgodny z przepisami prawa. 

Dodatkowo, w prowadzonej działalności gospodarczej, Mirbud nie podejmuje działań, które mogłyby zostać uznane za sprzeczne z ustawami podatkowymi oraz intencją ustawodawcy, a Zarząd oraz kierownictwo Spółki czuwa nad tym, by sprawy podatkowe Mirbud traktowane były z jak najwyższą starannością poprzez promowanie wewnątrz organizacji podejścia opartego na uczciwości w zakresie wywiązywania się z obowiązków podatkowych. 

Jednocześnie, w ramach Spółki funkcjonuje wyspecjalizowany Dział Ekonomiczno-Finansowy, który bazując na doświadczeniu oraz najlepszej wiedzy, realizuje obowiązki podatkowe w oparciu o wypracowane w ramach Spółki procesy oraz dobre praktyki.  

Poza wskazanym powyżej podejściem do kwestii podatkowych, Spółka kieruje się następującymi kluczowymi zasadami:  

  1. Zgodność z przepisami prawa – mając na uwadze, że Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, przy realizacji zadań podatnika i płatnika dąży ona do tego, aby jej działania były zgodne z przepisami.
  2. Transparentność i otwartość na komunikację z przedstawicielami administracji podatkowej oraz interesariuszy, jak również opinii publicznej – zasada ta ma szczególne znaczenie w związku z faktem, że Spółka stanowi podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
  3. Należyta staranność i zaangażowanie specjalistycznej kadry pracowników – Spółka dąży do tego, aby zarządzanie ryzykiem podatkowym było realizowane mając na uwadze powyższe wartości oraz przy uwzględnieniu charakteru i specyfiki prowadzonej  przez siebie działalności, a w przypadkach wątpliwych, Spółka korzysta ze wsparcia zewnętrznych doradców podatkowych oraz stosuje się do ich rekomendacji.
  4. W ramach Spółki wypracowane zostały praktyczne zasady i mechanizmy, umożliwiające prawidłowe wykonywanie obowiązków podatkowych

 

Realizowanie strategii podatkowej w roku podatkowym 2021

W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r., Spółka realizowała strategię podatkową w następujących obszarach:

1. Procedury i procesy dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych – art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT

W Spółce funkcjonują procedury i procesy umożliwiające prawidłowe wykonywanie obowiązków podatkowych. W szczególności, w ramach Mirbud zostały ujednolicone oraz uzgodnione zasady postępowania z poszczególnymi obszarami podatkowymi m.in. realizacja konkretnych funkcji podatkowych została przypisana do poszczególnych pracowników Spółki w ramach odpowiedzialności służbowych. Ponadto, wewnątrz organizacji istnieje co najmniej dwustopniowa weryfikacja prawidłowości rozliczeń podatkowych. Jednocześnie, Spółka korzysta ze wsparcia zewnętrznych firm doradczych oraz stosuje się do ich rekomendacji. 

Spółka, jako spółka dominująca Grupy Mirbud, w ramach zarządzania funkcją podatkową przewodzi działaniom Grupy oraz nadzoruje bieżącą wymianę informacji, w tym w zakresie istotnych dla sektora ryzyk podatkowych, pomiędzy spółkami z Grupy.

2. Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej – art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o CIT

W 2021 r. Spółka nie skorzystała z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej – w tym przede wszystkim nie była stroną umowy o współdziałanie z Szefem KAS.

Spółka współpracuje z organami skarbowymi, jak również była w bieżącym kontakcie ze swoim opiekunem i osobami reprezentującymi urząd skarbowy właściwy dla Spółki.   

3. Realizowanie obowiązków podatkowych - art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT

Realizacja obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nałożonych przez przepisy prawa była dokonywana przez Spółkę terminowo. Spółka jest w Polsce podatnikiem w szczególności podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

4. Liczba przekazanych informacji o schematach podatkowych - art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT

W 2021 r. Mirbud nie przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2021.1540 t.j.; dalej: „Ordynacja podatkowa”). 

5. Transakcje z podmiotami powiązanymi - art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT

W 2021 r. Mirbud  realizowała transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekraczała 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej. 

W 2021 roku Spółka dokonywała następujących transakcji z podmiotami powiązanymi:

a. Sprzedaż usług budowlanych na rzecz JHM Development S.A. oraz Kobylarnia S.A.;

b. Zakup usług budowlanych od Kobylarnia S.A.;

c. Zakup akcji Expo Mazury S.A. w likwidacji od Kobylarnia S.A.;

d. Udzielenie poręczeń na rzecz różnych spółek z Grupy: JHM Development S.A, JHM 1 sp. z o.o., Marywilska 44 sp. z o.o., Kobylarnia S.A. oraz Expo Mazury S.A. w likwidacji;

e. Otrzymanie poręczeń od różnych spółek z Grupy: Kobylarnia S.A., Marywilska 44 sp. z o.o., JHM Development S.A.;

f. Udzielenie gwarancji na rzecz Kobylarnia S.A.;

g. Podwyższenie kapitału zakładowego w Marywilska 44 sp. z o.o.; 

h. Wynajem środków transportu na rzecz JHM Development S.A., Marywilska 44 sp. z o.o. oraz Kobylarnia S.A. oraz sprzedaż usług transportowych na rzecz Kobylarnia S.A.;

i. Najem lokali oraz zakup innych usług tj. zastępczego usunięcia usterek i refaktury kosztów od JHM Development S.A.; 

j. Sprzedaż reklam na rzecz JHM Development S.A., Marywilska 44 sp. z o.o. oraz Kobylarnia S.A.;

k. Sprzedaż materiałów na rzecz Kobylarnia S.A..

 

6. Planowane lub podejmowane działania restrukturyzacyjne - art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy o CIT

W związku z podjętymi w ramach Grupy Mirbud decyzjami biznesowymi odnośnie prowadzonej przez Grupę działalności, jak również z uwagi na wpływ pandemii wywołanej przez wirus SARS-CoV-2 na branżę, w której działała Expo Mazury S.A. w likwidacji (działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów), w 2020 roku została podjęta decyzja rozpoczęciu procesu likwidacji i sprzedaży  majątku Expo Mazury S.A. w likwidacji do Marywilska 44 Sp. z o. o. Celem reorganizacji było wzmocnienie Grupy Mirbud poprzez koncentrację spółek w niej działających wokół spółki dominującej, tj. Mirbud. W dniu 19 listopada 2021 r. postanowieniem Sądu Rejonowego w Olsztynie, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego spółka Expo Mazury S.A. została wykreślona z Rejestru Przedsiębiorców. Konsekwencją przeprowadzonych działań było uproszczenie struktury Grupy Mirbud, jak również usprawnienie jej procesów biznesowych. 

Ponadto, Spółka wskazuje, że podjęte przez Spółkę działanie w ramach powyższej transakcji zostało zabezpieczone poprzez uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej w powyższym zakresie. 

Interpretacje ogólne - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o CIT

W 2021 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

7. Interpretacje indywidualne - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o CIT

W 2021 r. Spółka złożyła 1 wniosek o uzyskanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej. 

W dniu 8 października 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację przepisów prawa podatkowego dla Spółki w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów opłat z tytułu udzielenia gwarancji. 

8. Wiążąca informacja stawkowa - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o CIT

W 2021 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.685 t.j.).

9. Wiążąca informacja akcyzowa - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. d ustawy o CIT

W 2021 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2020.722 t.j.).

10. Rozliczenia podatkowe w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową - art. 27c ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT

W 2021 r. Mirbud nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i art. 23v ust. 2 ustawy z 16 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021.1128 t.j.) oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.

Informacja o realizowanej w roku 2020 strategii podatkowej przez Mirbud S.A. („MIRBUD” lub „Spółka”) została sporządzona i podana do publicznej wiadomości na podstawie art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2021.1800 tj.; dalej: „ustawa o CIT”).

Zasady dotyczące zarządzania obszarem podatkowym w Spółce

MIRBUD S.A., będąca spółką dominującą Grupy MIRBUD, działa w zakresie generalnego wykonawstwa we wszystkich segmentach budownictwa. Spółka prowadzi działalność na szeroką skalę na rynku krajowym. Spółka stając na czele Grupy wyznacza i stosuje standardy działalności oraz zarządza funkcją podatkową w sposób profesjonalny i zorganizowany, właściwy dla podmiotów działających w analogicznej skali.

Spółka, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2008 roku, charakteryzuje się wysokim poziomem transparentności co do prowadzonej przez siebie działalności. MIRBUD, stojąc na czele Grupy wyznacza standardy zarządzania funkcją podatkową oraz posiada rolę decyzyjną co do podejmowanych w Grupie działań, w tym istotnych z punktu widzenia rozliczeń podatkowych.

Prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza jest wynikiem przyjętej strategii biznesowej, która jest zgodna z polskim, jak również międzynarodowym prawem (w tym z prawem podatkowym). 

Spółka, jako podmiot posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, świadoma jest ciążących na niej obowiązków podatkowych i podchodzi do ich realizacji z należytą odpowiedzialnością.

MIRBUD wywiązuje się z postanowionego sobie celu, jakim jest bieżące oraz cykliczne wywiązywanie się z obowiązków podatkowych z zachowaniem ustawowych terminów oraz w sposób zgodny z przepisami prawa. 

Dodatkowo, w prowadzonej działalności gospodarczej, MIRBUD nie podejmuje działań, które mogłyby zostać uznane za sprzeczne z ustawami podatkowymi oraz intencją ustawodawcy, a Zarząd oraz kierownictwo Spółki czuwa nad tym, by sprawy podatkowe MIRBUD traktowane były z jak najwyższą starannością poprzez promowanie wewnątrz organizacji podejścia opartego na uczciwości w zakresie wywiązywania się z obowiązków podatkowych. 

Jednocześnie, Spółka opracowała procedurę obejmującą podział obowiązków zw. z wykonywaniem funkcji podatkowej w tym m.in. raportowanie schematów podatkowych. 

Poza wskazanym powyżej podejściem do kwestii podatkowych, Spółka kieruje się następującymi kluczowymi zasadami:  

  1. Zgodność z przepisami prawa – mając na uwadze, że Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, przy realizacji zadań podatnika i płatnika dąży ona do tego, aby jej działania były zgodne z przepisami.
  2. Transparentność i otwartość na komunikację z przedstawicielami administracji podatkowej oraz interesariuszy, jak również opinii publicznej – zasada ta ma szczególne znaczenie w związku z faktem, że Spółka stanowi podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
  3. Należyta staranność i zaangażowanie specjalistycznej kadry pracowników – Spółka dąży do tego, aby zarządzanie ryzykiem podatkowym było realizowane mając na uwadze powyższe wartości oraz przy uwzględnieniu charakteru i specyfiki prowadzonej przez siebie działalności, a w przypadkach wątpliwych, Spółka korzysta ze wsparcia zewnętrznych doradców podatkowych oraz stosuje się do ich rekomendacji. 
  4. W ramach Spółki wypracowane zostały praktyczne zasady i mechanizmy (w tym raportowanie schematów podatkowych), umożliwiające prawidłowe wykonywanie obowiązków podatkowych ujęte w strategii podatkowej. 

Realizowanie strategii podatkowej w roku podatkowym 2020

W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r., Spółka realizowała strategię podatkową w następujących obszarach:

1. Procedury i procesy dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych – art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT

W Spółce funkcjonuje strategia podatkowa obejmująca procedury i procesy umożliwiające prawidłowe wykonywanie obowiązków podatkowych oraz podział obowiązków w tym zakresie. W szczególności, w ramach strategii podatkowej MIRBUD:

  • zostały ujednolicone oraz uzgodnione zasady postępowania z poszczególnymi obszarami podatkowymi m.in. raportowanie schematów podatkowych; 
  • uregulowano nadzór i realizacja konkretnych funkcji podatkowych została przypisana do poszczególnych pracowników Spółki w ramach odpowiedzialności służbowych; 
  • wprowadzono wewnątrz organizacji zasadę, ż istnieje co najmniej dwustopniowa weryfikacja prawidłowości rozliczeń podatkowych; 
  • Spółka przewidziała możliwość (z której w roku 2020 korzystała) korzystania ze wsparcia zewnętrznych firm doradczych oraz stosuje się do ich rekomendacji;
  • przewidziano szkolenia i zasady zapewniające odpowiednie przygotowanie merytoryczne osób odpowiedzialnych za sprawy podatkowe.


2.    Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej – art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o CIT

W 2020 r. Spółka nie skorzystała z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej – w tym przede wszystkim nie była stroną umowy o współdziałanie z Szefem KAS.

Spółka współpracuje z organami skarbowymi, jak również była w bieżącym kontakcie ze swoim opiekunem i osobami reprezentującymi urząd skarbowy właściwy dla Spółki.  

3.    Realizowanie obowiązków podatkowych - art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT

Realizacja obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nałożonych przez przepisy prawa była dokonywana przez Spółkę terminowo. Spółka jest w Polsce podatnikiem w szczególności podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

4.    Liczba przekazanych informacji o schematach podatkowych - art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT

W 2020 r. MIRBUD nie przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2021.1540 t.j.; dalej: „Ordynacja podatkowa”). W MIRBUD obowiązuje procedura dot. raportowania schematów podatkowych i zapobiegająca uchylaniu się od raportowania schematów podatkowych.

5.    Transakcje z podmiotami powiązanymi - art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT

W 2020 r. MIRBUD S.A.  realizowała transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekraczała 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej. 

W 2020 roku Spółka dokonywała następujących transakcji z podmiotami powiązanymi:
a)    Sprzedaż usług budowlanych na rzecz JHM Development S.A. oraz Kobylarnia S.A.;
b)    Zakup usług budowlanych od Kobylarnia S.A.;
c)    Zakup akcji Expo Mazury S.A. w likwidacji od Kobylarnia S.A. oraz Marywilska 44 sp. z o.o.;
d)    Udzielenie poręczeń na rzecz różnych spółek z Grupy: JHM Development S.A, JHM 1 sp. z o.o., Marywilska 44 sp. z o.o., Kobylarnia S.A. oraz Expo Mazury S.A. w likwidacji;
e)    Otrzymanie poręczeń od różnych spółek z Grupy: Kobylarnia S.A., Marywilska 44 sp. z o.o., JHM Development S.A. oraz Expo Mazury S.A. w likwidacji;
f)    Udzielenie gwarancji na rzecz Kobylarnia S.A.;
g)    Podwyższenie kapitału zakładowego w Marywilska 44 sp. z o.o. oraz w Kobylarnia S.A.; 
h)    Wynajem środków transportu na rzecz JHM Development S.A., Marywilska 44 sp. z o.o. oraz Kobylarnia S.A. oraz sprzedaż usług transportowych na rzecz Kobylarnia S.A.;
i)    Najem lokali oraz zakup innych usług tj. zastępczego usunięcia usterek i refaktury kosztów od JHM Development S.A.; 
j)    Sprzedaż reklam na rzecz JHM Development S.A., Marywilska 44 sp. z o.o. oraz Kobylarnia S.A.;
k)    Sprzedaż materiałów na rzecz Kobylarnia S.A..

6.    Planowane lub podejmowane działania restrukturyzacyjne - art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy o CIT

W związku z podjętymi w ramach Grupy MIRBUD decyzjami biznesowymi odnośnie prowadzonej przez Grupę działalności, jak również z uwagi na wpływ pandemii wywołanej przez wirus SARS-CoV-2 na branżę, w której działała Expo Mazury S.A. (działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów), w 2020 roku została podjęta decyzja rozpoczęciu procesu likwidacji i przeniesienia majątku Expo Mazury S.A. Celem reorganizacji było wzmocnienie Grupy MIRBUD poprzez koncentrację spółek w niej działających wokół spółki dominującej, tj. MIRBUD. Konsekwencją prowadzonych działań będzie uproszczenie struktury Grupy MIRBUD, jak również usprawnienie jej procesów biznesowych. 

Powyższe działania reorganizacyjne zostały ogłoszone w raportach bieżących Spółki, tj. w raporcie bieżącym nr 36/2020 z 10 czerwca 2020 r. w zakresie rozpoczęcia następnego etapu reorganizacji Grupy kapitałowej MIRBUD oraz w raporcie bieżącym nr 42/2020 z 2 lipca 2020 r. w zakresie podjęcia uchwały o rozwiązaniu i likwidacji spółki zależnej Expo Mazury S.A. Powyższe raporty bieżące zostały udostępnione na stronie internetowej Spółki. 

Ponadto, Spółka wskazuje, że podjęte przez Spółkę działanie w ramach powyższej transakcji zostało zabezpieczone poprzez uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej w powyższym zakresie. Z uwagi jednak na fakt, że indywidualna interpretacja podatkowa została wydana w 2021 roku, Spółka umieści dane jej dotyczące w informacji o zrealizowanej przez Spółkę strategii za 2021 rok. 

7.    Interpretacje ogólne - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o CIT

W 2020 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

8.    Interpretacje indywidualne - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o CIT

W 2020 r. Spółka nie składała wniosków o uzyskanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej.


9.    Wiążąca informacja stawkowa - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o CIT

W 2020 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.685 t.j.).

10.    Wiążąca informacja akcyzowa - art. 27c ust. 2 pkt 4 lit. d ustawy o CIT

W 2020 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2020.722 t.j.).

11.    Rozliczenia podatkowe w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową - art. 27c ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT

W 2020 r. MIRBUD nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i art. 23v ust. 2 ustawy z 16 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021.1128 t.j.) oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.