280,5 miliona złotych jest wart kontrakt na budowę terminala lotniska w Radomiu, który MIRBUD podpisał z Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze”. Umowę podpisano 6 marca br.
Gośćmi spotkania byli m.in. europoseł Adam Bielan oraz posłowie Marek Suski i Andrzej Kosztowniak.
- Będzie to lotnisko przystosowane głównie do obsługi ruchu czarterowego, którego brakuje w rejonie Mazowsza. – mówił prezes PPL Mariusz Szpikowski. – Loty czarterowe skierowane są do pasażerów wybierających się na wakacje, którzy traktują lotnisko również jako galerię handlową, dlatego obiekt ten będzie posiadał dużą powierzchnię handlową. – dodał prezes PPL.
Powierzchnia terminala wyniesie ok. 30 tys. mkw. Znajdzie się w nim 30 stanowisk check-in, 9 - kontroli bezpieczeństwa, zaś po osiem – kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Ponadto w terminalu będzie 10 bramek wylotowych i trzy karuzele do odbioru bagażu. W budynku będzie także duża strefa komercyjna z punktami gastronomicznymi i handlowymi.
- Dołożymy starań, aby w ciągu 22 miesięcy na możliwie najwyższym poziomie przygotować ten obiekt. Będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Polsce. – mówił podczas podpisania umowy wiceprezes MIRBUD S.A. Sławomir Nowak.
Przetarg na budowę firma MIRBUD wygrała po długiej i trudnej aukcji internetowej. W przetargu wystartowało 3 wykonawców – MIRBUD S.A., Budimex Budownictwo Sp. z o.o. i Hochtief Polska S.A., którzy w ramach aukcji elektronicznej obniżali proponowaną cenę za wykonanie przedmiotu zamówienia. Ostatecznie najniższą kwotę zaoferował MIRBUD, który zaproponował 280 499 000,00 złotych brutto i tym samym wyprzedził Budimex i Hochtief. Obiekt zostanie wybudowany do końca 2021 roku. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” przekaże plac budowy spółce MIRBUD w ciągu 2 tygodni od daty podpisania umowy.
Genezą inwestycji PPL w Radomiu było określenie przepustowości warszawskiego Lotniska Chopina. Analiza wielokryterialna wskazała, gdzie taka inwestycja powinna powstać, wiedząc, że lotnisko na Okęciu nie będzie wstanie obsłużyć narastającej liczby pasażerów. Określono również koncepcje takiego portu, jego modułowy projekt z możliwością dalszej rozbudowy, wiedząc jaki typ klientów będzie dominujący. Głównie będą to turyści, którzy mają więcej bagażu i swój wyjazd rozpoczynają już na lotnisku. Potrzebują więcej miejsca z uwagi na bagaż, a także więcej przestrzeni handlowej. W przeciwieństwie do podróżnych niskokosztowych, którzy mają znacznie mniej bagażu i chcą jak najszybciej przejść przez lotnisko jako punkt w podróży. Kolejnym elementem było skomunikowanie lotniska z głównymi połączeniami drogowymi i kolejowymi w Polsce. Realizowane obecnie inwestycje wpisują się w zapotrzebowanie lotniska na szybkie połączenia w czasie nie dłuższym niż 1,5h dla ponad 5 milionów mieszkańców – dla obszaru ciążenia lotniska. Koncepcja funkcjonowania zakłada, że po powstaniu, lotnisko Radom będzie lotniskiem komplementarnym dla Okęcia, a po powstaniu CPK jego lotniskiem uzupełniającym. Port Lotniczy w Radomiu obsłuży 3 mln podróżnych rocznie.
Aktualnie na lotnisku prowadzone są prace związane z przebudową i wydłużeniem drogi startowej z 2000 m do 2500 m wraz z urządzeniami nawigacyjnymi i systemami bezpieczeństwa dla startujących i lądujących maszyn. Dzięki temu w Radomiu będą mogły być odprawiane samoloty najpopularniejszych typów: Boeing B737 i Airbus A320. Pas startowy buduje firma Max Bögl Polska.