Pierwsze aneksy z GDDKiA podpisane

W piątek, 22 lipca br. podpisaliśmy pierwsze aneksy do umów z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Nowe zapisy zwiększają wartość waloryzacji do 10% wartości posiadanych kontraktów.

Podpisane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.

Podpisane w piątek aneksy dotyczyły następujących kontraktów z portfela Grupy Kapitałowej MIRBUD:

  • Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. Odcinek III – Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem);
  • Projekt i budowa drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń, odcinek 3 od węzła Solec do węzła Toruń Zachód;
  • Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej z podziałem na 2 części: Część nr 2: Budowa Obwodnicy Metropoli Trójmiejskiej. Zadanie 2: węzeł Żukowo (z węzłem) – węzeł Gdańsk Południe (z węzłem);
  • Zaprojektowanie i budowa obwodnicy miejscowości Gostyń w ciągu drogi krajowej nr 12;
  • Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla odcinka drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów – Kielce (S7 węzeł Kielce Zachód).

Dzięki podpisanym aneksom umowne zapisy waloryzacji kontraktów wzrastają z 5 do 10% ich wartości. Dotyczą one robót budowlanych wykonanych po dacie 24 lutego 2022 roku. Oznacza to, iż na skutek nieoczekiwanych wzrostów cen surowców i materiałów budowlanych generalny wykonawca może ubiegać się o zwiększenie zapłaty za wykonane roboty. Należy zauważyć, iż mechanizm ten działa w obie strony, tzn. w przypadku spadku cen surowców i materiałów budowlanych w przyszłości GDDKiA może dochodzić od generalnych wykonawców o zmniejszenie należności za wykonane roboty. Powyższe aneksy są pierwszymi, które w najbliższych dniach podpisze Grupa MIRBUD z wyjątkiem umowy na wykonanie zadania pn. Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń, odcinek Przybędza-Milówka (obejście Węgierskiej Górki), w której wartość waloryzacji nie podlega limitowi.

Jak działa mechanizm waloryzacji (źródło: GDDKiA):

W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).

Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).

Mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych. Tym samym wzrosty czy spadki cen jednego rodzaju asortymentu w danym okresie często bilansowane są spadkami czy wzrostami innych elementów. W przypadku projektów realizowanych w systemie Projektuj i buduj, waloryzacja następuje od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwa Płatności (PŚP), wystawionego po upływie 12 miesięcy od daty rozpoczęcia prac, czyli jeszcze na etapie projektowania. W przypadku systemu Buduj, waloryzacja rozpoczyna się od pierwszego PŚP za roboty, czyli de facto od razu.

W zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zdarzały się jednak również sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne. Tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy.

Jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę, a zamawiającego (GDDKiA). Przyjęto, że 50 proc. wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.