Kobylarnia i Mirbud przyspieszają na trasie S5

Już prawie 70 proc. wynosi postęp zaawansowania prac na budowie trasy S5 na odcinku pomiędzy Żninem a granicą województwa kujawsko-pomorskiego. Inwestycję realizuje konsorcjum Kobylarnia S.A. oraz MIRBUD S.A. Prace zostaną zakończone jesienią br.

Prace trwają od połowy 2017 roku. Budowa 129-kilometrowej trasy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, która połączy autostrady A1 (Trójmiasto-Śląsk) i A2 (Warszawa-Berlin) to jedna z największych inwestycji na terenie kraju. Jej szacowana wartość to ponad 2,5 mld zł. Ze względu na skalę przedsięwzięcia inwestor - GDDKIA zdecydował się na podział zadania na 7 odcinków o długości od około 10 do 25 kilometrów. Za prace na  najdłuższym z nich pomiędzy Wielkopolską i Żninem odpowiada konsorcjum firm : Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów  Kobylarnia oraz Mirbud S.A. – Partner. W ramach inwestycji powstaje m.in.  16 obiektów inżynierskich, dwie jezdnie, cztery dwupoziomowe węzły drogowe, szereg odcinków dróg poprzecznych, dwa miejsca obsługi podróżnych, miejsca do kontroli i ważenia pojazdów dla policji i inspektorów transportu drogowego.

- Zaawansowanie prac osiągnęło prawie 70 procent – mówi wiceprezes firmy Kobylarnia S.A. Michał Niemyt. – To najlepszy wynik notowany na budowie trasy S5 w województwie kujawsko-pomorskim. – Jednak podobnie jak inne firmy odczuwamy wszystkie negatywne zjawiska jakie występują od kilkunastu miesięcy na rynku budowlanym. To między innymi  znaczący wzrost cen materiałów budowlanych i paliw, wzrost kosztów pracy i coraz większe trudności w pozyskiwaniu podwykonawców robót branżowych. Te wszystkie ryzyka zostawiono po stronie wykonawców. Dodatkowym problemem jest coraz bardziej negatywne nastawienie banków do branży, co nie uławia realizacji zadań. Wpływa to na rentowność spółki.  W przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych podmiotów opieramy się wyłącznie na polskim kapitale  - podkreśla prezes.

Dzięki łagodnej zimie również w grudniu i styczniu na trasie S5 pomiędzy Żninem i granicą województwa można było realizować szereg prac. Zakończenie budowy i uzyskanie przejezdności trasy ekspresowej planowane jest wczesną jesienią.

 

Warto wiedzieć:

  • 424,48 mln zł to wartość brutto kontraktu na trasie S5 realizowanego przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów  Kobylarnia S.A. oraz Mirbud S.A.
  • 2,5 mld zł inwestor – GDDKiA  przeznaczył na realizację całego 129-kilometrowego odcinka
  • 25,1 kilometrów liczy odcinek nr 7  w południowej części województwa kujawsko-pomorskiego.