Raport z budowy: obwodnica Poręby i Zawiercia. Czerwiec 2023

Na budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 trwa układanie nawierzchni bitumicznych, które umożliwiły przełożenie ruchu na nowo wybudowany fragment od strony Siewierza. W dalszej części odcinka trwają prace ziemne oraz budowa obiektów inżynieryjnych. Zaawansowanie rzeczowe budowy wynosi 30 procent, natomiast zaawansowanie finansowe wynosi 32 procent.

Ruch samochodowy odbywa na odcinku 1,2 km po się po warstwie wiążącej. Warstwa ścieralna zostanie ułożona na ostatnim etapie budowy, przed oddaniem drogi do użytkowania. Największe zaawansowanie prac oraz zarys kształtu przyszłego węzła drogowego są już doskonale widoczne z lotu ptaka na węźle Kromołów, na którym kończy się zakres I odcinka dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia. 

Postęp robót widać również przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt małych pod obwodnicą. Łącznie na długości budowanej obwodnicy zostanie wykonanych aż 27 przepustów ekologicznych oraz zostanie wykonanych osiem zbiorników zastępczych dla płazów.

Budowę realizuje konsorcjum firm Grupy MIRBUD, tj. KOBYLARNIA S.A. (lider) oraz MIRBUD S.A. (partner). Umowę za to zadanie podpisano w grudniu 2019 roku, jej wartość to niemal 414 mln złotych. Pierwotnie termin realizacji tego zadania zakładał datę 23 kwietnia 2023 roku, jednak na skutek przedłużających się procedur administracyjnych podpisano z Zamawiającym aneks terminowy przedłużający ten termin o 358 dni, czyli do 30 lipca 2024 roku.

Kontrakt obejmuje wykonanie nowego odcinka DK78 o długości ok. 16,7 km, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu oraz dwóch węzłów drogowych. Węzeł Kuźnica - na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 wykonany zostanie w postaci węzła typu karo, a węzeł Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzkiej nr 791 w postaci węzła typu trąbka. Wjazd na oba węzły będzie możliwy przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo) usytuowane na drodze wojewódzkiej. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i cztery mosty zintegrowane z przejściami dla zwierząt oraz jedno duże przejście dla zwierząt górą.